Vijf bijzondere feitjes over de nieuwe Alexiatunnel | Hilversum Mediastad

2022-08-14 08:08:03 By : Ms. Longbiao Lin

Nee, de 249 meter lange onderdoorgang is niet zo lek als een mandje. Als u straks door de fietstunnel wandelt of fietst ziet u op de wanden aluminium platen. Deze zijn met een lasersnijmachine gemaakt. Op de platen zijn afbeeldingen van de zon en bladeren zichtbaar. De zon en bladeren worden gevormd door maar liefst 1,75 miljoen ronde gaatjes van 7,5 en 15 millimeter die in het metaal geponst zijn.

In de wanden van de autotunnel zitten ledstrips. Dat is sierverlichting. Het moet er natuurlijk ook een beetje mooi uitzien als u erdoorheen rijdt. Naast deze sierverlichting  is er  functionele verlichting op de zijkanten van het plafond. Tot slot zijn er lampen in het midden van het plafond. Dat klinkt misschien als te veel van het goede, maar deze lampen zijn slim. Ze passen zich namelijk aan, aan de mate van het daglicht, zodat u niet in één keer verblind wordt als u de tunnel in of uit rijdt. Zo blijft iedereen veilig.

Het diepste gedeelte van de Alexiatunnel is 12 meter diep. Dat is de waterkelder. Daar zie je niks van als automobilist, maar het is erg belangrijk om te voorkomen dat de tunnel onder water staat na een zware regenbui. Het water komt onder het wegdek terecht in een soort grote bak. Een pompsysteem voert het hemelwater richting het riool af, zodat u er geen last van heeft.

De Alexiatunnel is zo duurzaam mogelijk gebouwd. Zo is het zand dat is vrijgekomen bij het graven van de onderdoorgang gebruikt voor de aanleg van de natuurbrug in Anna’s Hoeve. En dit zand is niet met vrachtwagens over de weg getransporteerd, maar door water in de bouwkuip te pompen en het natte zand met pijpleidingen naar de natuurbrug te zuigen. Een ander voorbeeld is het gebruik van elektrische bouwmachines zoals hijskranen, graafmachines en walsen. Deze elektrische machines zijn stiller waardoor buurtbewoners minder last hadden van geluid. Daarnaast wordt er geen benzine of diesel gebruikt en is er dus geen uitstoot van schadelijke stoffen.

Zoals u inmiddels weet heeft de Alexiatunnel twee verdiepingen. Voetgangers en fietsers rijden straks door de bovenste laag. De onderste laag is voor auto’s. Daarmee is de onderdoorgang uniek in Nederland! Nooit eerder is er zo’n dubbellaagse spooronderdoorgang gebouwd in ons land. De reden dat hiervoor gekozen is, is gebrek aan ruimte. Een bredere tunnel met auto, fietser en wandelaar naast elkaar paste niet tussen de bestaande bebouwing.